Clasificare pensiuni – ce trebuie să știe proprietarii unităților de cazare de acest fel din România
Turismul este o latură care joacă un rol foarte important în economia unei țări, dar și a unei regiuni. Totodată, reprezintă un domeniu vast, prin care se asigură cele mai bune condiții pentru turiști. În România, orice persoană care se află într-o vacanță are posibilitatea de a se caza la o pensiune administrată de localnici. Cu toate acestea, chiar și aceste unități sunt clasificate după mai multe criterii, așa cum se aplică în cazul hotelurilor.
Cuprins
1. Clasificare pensiune – semnificația margaretelor
Gândite pentru a oferi o evaluare vizuală imediată celor care se pregătesc să aleagă o pensiune, margaretele, asemenea stelelor unui hotel, reprezintă cea mai simplă modalitate de a aprecia calitățile unei astfel de locații din industria ospitalității. Pensiunile sunt definiția ospitalității, unde proprietatea unei familii sau a unei persoane devine un loc de cazare ce oferă diferite facilități și servicii pentru a îmbunătăți confortul oaspeților. Cu toate acestea, pensiunile sunt încadrate ca structuri de primire turistice și sunt supuse diverselor forme de clasificare și evaluare a calității serviciilor.
1.1. Clasificare pensiuni – cum se realizează evaluarea acestor unități de cazare?
„Structurile de primire turistice cu funcțiuni de cazare și alimentație publică se clasifică pe stele și respectiv, margarete în cazul pensiunilor turistice și agroturistice, în funcție de caracteristicile constructive, dotările și calitatea serviciilor pe care le oferă, potrivit condițiilor și criteriilor minime obligatorii și suplimentare”, este ceea ce apare în articolul 3 din capitolul al II-lea al Normelor Metodologice, aprobate din 10 iunie 2013 și publicate ulterior în Monitorul Oficial al României.
Astfel, pentru a înțelege cum sunt evaluate pensiunile, criteriile și serviciile așteptate în funcție de numărul de margarete, cel mai bine este să se ia în considerare o fundamentare legală, reală și deja stabilită de autoritățile responsabile.
În cazul pensiunilor, anexa 1.5 și specificațiile adiționale incluse în aceasta furnizează un barem concis și clar structurat, prin care se pot evalua serviciile pensiunii. Baremul constă în acordarea de puncte de fiecare dată când una dintre facilitățile din listă este îndeplinită, iar atunci când se atinge un prag specific, se acordă o margaretă.
Cu toate că există mai multe forme de primire turistică, pensiunile pot fi confundate cu alte categorii din cauza modului în care oamenii le denumesc. Astfel, pensiunile se pot împărți în două categorii în funcție de capacitatea și numărul de camere. În prezent, în România există oficial înregistrate aproximativ 6000 de pensiuni, care se încadrează în următoarele categorii principale:
1. Pensiuni turistice:
– Pot oferi cazare în cel mult 15 camere;
– Numărul maxim de persoane în toate camerele puse la dispoziție poate ajunge la 40;
– Acestea pot fi amplasate în locuințele cetățenilor, ori în clădiri independente, pe proprietatea aceleiași persoane;
– Pensiunile turistice asigură spații special amenajate pentru cazarea turiștilor și oferă condiții adecvate pentru pregătirea și servirea meselor;- Aceste unități trebuie să ocupe o suprafață construită de cel puțin 1000 m2, luând în considerare și terenul din jurul clădirii.
2. Pensiuni agroturistice
– Pot oferi cazare în maximum 8 camere;
– Acestea pot funcționa fie în locuințele oamenilor, fie în clădiri independente (exact ca în cazul pensiunilor turistice);
– Asigură spații special amenajate pentru cazarea turiștilor și oferă condițiile corespunzătoare pentru prepararea mesei și servirea acesteia;
– Aceste pensiuni oferă posibilitatea turiștilor de la lua parte la activități gospodărești;
– Masa ce le este servită turiștilor constă în principal din produse naturale provenite din gospodăria proprie a gazdelor (în această categorie fiind incluse și produsele piscicole) sau de la producători/pescari autorizați local;
– Gazdele se ocupă personal de primirea și de organizarea programului turiștilor pe toată durata sejurului petrecut la pensiune;
– Oaspeții sunt însoțiți în cadrul activităților gospodărești la care participă;
– Pensiunile agroturistice trebuie să fie amplasate pe o suprafață calculată prin înmulțirea numărului de camere cu 100 m2;
– Amplasarea lor trebuie să fie departe de orice formă de poluare pentru a asigura bunăstarea și sănătatea oaspeților;
– Activitățile gospodărești și meșteșugărești trebuie să se desfășoare pe o suprafață de minimum 1000 m2;
– Activitățile se pot desfășura și în altă locație cu condiția ca aceasta să nu fie în afara ariei administrativ-teritoriale de care aparține pensiunea.
Se poate observa astfel cum cele două tipuri de pensiuni diferă puțin. Pensiunile turistice funcționează într-un regim mai apropiat de cel al hotelurilor, spre deosebire de cel al pensiunilor agroturistice, care favorizează interacțiunea dintre turiști și cultura și obiceiurile locale.
Cu toate acestea, există anumite reguli și aspecte comune pentru ambele tipuri de pensiuni, cum ar fi:
– O gamă diversificată de servicii și produse suplimentare, care pot fi plătite separat:
- La pensiunile de 4 și 5 margarete, se oferă cel puțin 15 servicii;
- La cele cu 3 margarete, sunt incluse minimum 12 servicii;
- La 2 margarete, se asigură măcar 8 servicii;
- În ceea ce privește pensiunile cu 1 margaretă, acestea au disponibile cel puțin 5 servicii.
– Operatorul economic (persoana fizică autorizată sau juridică ce deține și operează pensiunea) trebuie să asigure întotdeauna grupurile sanitare pentru oaspeți. Disponibilitatea facilităților de igienizare a toaletelor sau grupurilor sanitare joacă un rol important pentru îmbunătățirea condițiilor oferite de orice formă de primire turistică.
– Spațiile destinate servirii mesei trebuie să fie proporționale cu capacitatea pensiunii, adică bucătăriile sau sălile trebuie să fie suficient de spațioase pentru a permite pregătirea și servirea mesei în condiții optime.
– Dacă pensiunea oferă masa și pentru persoanele care nu sunt cazate acolo, aceasta trebuie să aibă o structură specifică pentru acest scop.
1.2. Clasificarea pensiunilor – care este procedura de acordare a margaretelor?
Principalele aspecte ale acestui sistem de evaluare sunt următoarele:
- Anexa 1.5 cuprinde criteriile minime obligatorii, iar anexa 1.5.1 le menționează pe cele suplimentare.
- Fiecare criteriu este împărțit în 5 secțiuni pentru fiecare categorie de stele. În cazul în care un criteriu îndeplinește cerințele, se bifează cu „X” pentru a obține punctajul necesar pentru numărul respectiv de margarete. În cazul în care se observă semnul „-„, înseamnă că acel criteriu nu se aplică respectivei categorii. Numărul de margarete pe care o pensiune le poate obține depinde de îndeplinirea anumitor condiții.
Criteriile sunt împărțite în 9 categorii care acoperă:
- Aspectul general al clădirii: curățenie, întreținere, aspect vizual, facilități de parcare și depozitare, arhitectură locală etc.;
- Organizarea spațiilor: mobilier adecvat, accesibilitate, ușurința deplasării în clădire, facilități de igienizare (dozatoare de săpun, uscătoare de mâini ori de păr, odorizante etc.);
- Instalații: încălzire, canalizare, aer condiționat, apă curentă, iluminat și electricitate;
- Numărul de locuri pe cameră: pensiunile cu mai puțin de 4 margarete au cel mult două locuri în fiecare camera;
- Echipare sanitară: existența grupurilor sanitare în fiecare cameră (cadă sau cabină de duș, lavoar, WC);
- Dotarea camerelor: existența și calitatea mobilierului, dar și facilităților de confort în camerele pentru oaspeți;
- Dotarea bucătăriilor: vase, ustensile și facilități pentru pregătirea și depozitarea hranei;
- Totodată, este obligatoriu ca unitatea să dispună cel puțin de un telefon mobil sau fix.
Criteriile suplimentare sunt împărțite în 5 categorii:
- Sisteme de management: implementarea unor sisteme standardizate pentru o conducere eficientă și pentru siguranța oaspeților;
- Construcții, aspect general și echipare exterioară;
- Amenajări și dotări ale spațiilor;
- Dotarea bucătăriei;
- Protecția turiștilor: polițe de asigurare și măsuri de prevenire a incidentelor nedorite.
Desigur, criteriile ce țin de sustenabilitate și măsurile de siguranță sunt de mare importanță pentru obținerea a 4 sau 5 margarete.
2. Clasificare pensiuni pe margarete – ce indică numărul de margarete?
Punctajul este calculat tot în baza acelorași puncte legislative, astfel că pensiunile se pot încadra în mai multe categorii:
- Pentru 2 margarete – 50 de puncte.
- Pentru 3 margarete – 90 de puncte.
- Pentru 4 margarete – 130 de puncte.
- Pentru 5 margarete – 160 de puncte.
Criteriile pe baza cărora sunt clasificate pensiunile sunt un punct de referință important pentru a ști la ce să te aștepți ca turist atunci când alegi o pensiune. Astfel, în funcție de numărul de margarete, poți vedea mai concret care sunt condițiile oferite atât în pensiunile turistice, cât și în cele agroturistice.
Sistemul de clasificare prin margarete în România variază de la una la cinci, fiecare margaretă reprezentând un grad superior de calitate:
- O margaretă: Acestea oferă un nivel de bază de confort și servicii. Acestea sunt de obicei simple, curate, cu facilități minime. Astfel, unitățile cu o singură margaretă oferă un pat confortabil, prevăzut cu perne comode și lenjerii curate.
- Două margarete: În acest caz, este vorba despre un nivel intermediar de confort. Acestea pot pune la dispoziție facilități suplimentare, cum ar fi un spațiu de servit masa ori o zonă de relaxare.
- Trei margarete: Aceste pensiuni oferă un nivel ridicat de confort, având camere bine echipate și servicii mai variate. Optând pentru cazare la o astfel de unitate, cu siguranță vei găsi prosoape de baie curate și obligatoriu de culoare albă.
- Patru margarete: Pensiunile cu patru margarete oferă un nivel superior de confort și servicii, cu facilități de lux și servicii personalizate. În acest caz, vei putea găsi pilote confecționate din materiale rezistente și de înaltă calitate, schimbate în funcție de sezon.
- Cinci margarete: În această situație deja este vorba despre topul clasamentului, oferind cele mai înalte standarde de confort și servicii, cu dotări și facilități ireproșabile. Pensiunile de acest tip le garantează oaspeților o experiență de lux, punându-le la dispoziție chiar și articole extra precum halate de baie din material confortabil și rezistent, ori chiar saltele din spumă sau puf de gâscă ce asigură un somn odihnitor.
3. Clasificare pensiune turistică – ce criterii și dotări trebuie îndeplinite?
Când vine vorba despre o clasificare corectă a unităților de cazare a turiștilor, trebuie luate în considerare dotările obligatorii sau necesare, dar și pe cele suplimentare, care adesea fac diferența la numărul de margarete.
Dotările Necesare
- Camerele: Camerele trebuie să fie curate, confortabile și bine întreținute. Pentru a primi un număr mai mare de margarete, camerele trebuie să fie bine echipate, cu mobilier de calitate, aer condiționat, televiziune, internet și baie proprie.
- Încăperile la comun: Este vorba despre holuri, sufragerii, spații de relaxare și altele asemănătoare. Aceste spații trebuie să fie curate, bine întreținute și confortabile. Pentru a obține mai multe margarete, administratorii pensiunii trebuie să ia în considerare includerea unor elemente suplimentare, precum o bibliotecă, un spațiu de joacă pentru copii sau o zonă de grătar.
- Alte facilități: În această categorie intră restaurantul, piscina, spa-ul sau centrul de fitness, dacă există. Calitatea și starea acestor dotări sunt luate în considerare la acordarea de margarete. Pentru a primi un număr mai mare de margarete, toate echipamentele de acest tip trebuie să fie de înaltă calitate, funcționale, dar mai ales, să le ofere turiștilor ceea ce își doresc.
Serviciile de Bază
Această mare categorie cuprinde toate dotările necesare pentru funcționarea de zi cu zi a pensiunii. Curățenia, serviciul de recepție, serviciile de masă și întreținerea sunt principalele aspecte luate în calcul.
- Curățenia: Pensiunile trebuie să asigure în mod regulat curățenia în camere și în spațiile pe care toți oaspeții le împart. Aceasta include curățarea zilnică a camerelor, schimbarea fiecărei lenjerii de pat și a prosoapelor, precum și întreținerea generală a spațiilor la comun.
- Serviciul de recepție: Pensiunea trebuie să aibă un serviciu de recepție disponibil pentru a răspunde la întrebările oaspeților, pentru a rezolva eventualele probleme și pentru a oferi informații utile despre zonă, atât ziua, cât și în timpul nopții.
- Masă: În cazul în care pensiunea oferă masă, toate alimentele și preparatele trebuie să fie de calitate, cu o varietate de opțiuni și cu respectarea normelor de igienă.
- Întreținerea: Administratorii tuturor acestor unități trebuie să se asigure întreținerea corespunzătoare a clădirii și a dotărilor, pentru a se asigura că totul funcționează corespunzător.
România este o țară care în mod constant este punct de atracție pentru numeroși turiști. Indiferent dacă este vorba despre cetățeni români ori străini care țintesc spre a descoperi frumusețile țării, cu siguranță pensiunile recomandate prin numărul de margarete le vor asigura atât o masă caldă binevenită, cât și un pat confortabil pentru un somn odihnitor.
Sursa foto: freepik.com, unsplash.com.